Google

torsdag 18 september 2008

Slarv och okunskap....lägre priser


Tydliga priser leder till lägre priser. Ändå brister det i företags prisinformation beroende på slarv och okunskap. För konsumenterna kan detta i värsta fall leda till högre priser. Konsumentverket kommer därför nu med en ny vägledning om prisinformation.

Syftet med vägledningen är att göra det enklare för både konsumenter och handlare att förstå när och hur prisinformation ska ges och på så sätt förbättra prismärkningen i Sverige.- Alla konsumenter vill veta vad en vara kostar innan man köper något. Saknas information om vad en produkt kostar väljer nog de flesta att avstå från att handla.

Prisinformation är därför något som är nödvändigt för att marknaden ska fungera tillfredsställande för både säljare och köpare, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör.

Prisinformation ska finnas vid i princip all försäljning av produkter. Den ska vara tydlig och korrekt. Om andra kostnader eller avgifter tillkommer ska det anges särskilt. Det ska som huvudregel även anges ett jämförpris för att konsumenter ska kunna jämföra olika varors kostnader med varandra och få en bild av vilken vara som är billigast.

Det som ska stå på prislappen regleras främst av prisinformationslagen, men även av andra lagar och Konsumentverkets föreskrift om prisinformation. En av Konsumentverkets uppgifter är att övervaka att handlare verkligen följer prisinformationslagen.

Prisinformation här

.

Inga kommentarer: