Google

tisdag 24 juni 2008

Bättre skydd mot höga telefonräkningar


Från och med 1 juli ska alla abonnenter kostnadsfritt kunna välja två olika spärrtjänster till sitt telefonabonnemang för att enklare kunna kontrollera sina telefonikostnader.

Den ena tjänsten innebär att abonnenter ska kunna spärra sitt abonnemang mot uppringning av vissa nummer och samtal. Den andra tjänsten innebär att ett abonnemang ska spärras om räkningen överskrider en kreditgräns som abonnenten har bestämt.
Genom lagändringen får konsumenter och andra slutanvändare bättre möjligheter att kontrollera sina telefonikostnader.Reglerna gäller för både fast telefoni och mobil telefoni. Konsumentverket anser dock att konsumenter bör kunna kontrollera sina kostnader på samma sätt även för andra elektroniska kommunikationstjänster, som mobilt Internet.
Det skriver myndigheten tillsammans med Post- och telestyrelsen, PTS, i en skrivelse till regeringen och föreslår att reglerna ska ändras från att gälla för allmänt tillgängliga telefonitjänster till allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster.

Inga kommentarer: