Google

söndag 3 februari 2008

Nu tvingas långivare se över sina avgifter


Mobillån Sverige AB fälldes i Marknadsdomstolen. Företaget förbjuds att ta ut avgifter som inte motsvarar kostnaderna för lånet till den enskilde konsumenten. Domen kommer att påverka hela marknaden för konsumentkrediter. Nu tvingas samtliga bolag se över sina avgifter.

Konsumentombudsmannen, KO, stämde Mobillån Sverige AB hösten 2006. KO ifrågasatte om avgifterna för sms-lånen verkligen motsvarade Mobillåns kostnader för de enskilda krediterna.

Enligt konsumentkreditlagen får inte avgifter tas ut om företaget inte haft motsvarande kostnad för den enskilda krediten. I dag ger Marknadsdomstolen KO rätt. - Domen visar tydligt att konsumenten inte ska behöva betala en avgift om inte avgiften är en verklig kostnad för krediten, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman.

Domen kommer att påverka hela marknaden för konsumentkrediter. - Jag förutsätter nu en självsanering och att samtliga aktörer på denna marknad ser över sina avgifter. För att säkerställa att så sker kommer Konsumentverket att aktivt kontrollera efterlevnaden av domen i Marknadsdomstolen, säger Gunnar Larsson
Foto: F. Thomson

Inga kommentarer: