Google

lördag 9 februari 2008

Vart femte klagomål rör boendefrågor...


Det största problemet för konsumenterna fortsätter kretsa kring boendet. Det visar siffror från landets kommunala konsumentvägledningar. Under de tre år som Konsumentverket tagit fram statistiken har klagomål på framförallt hantverkstjänster legat i topp.

Ända sedan 2005, då Konsumentverket började sammanställa klagomålen som kommit in till landets konsumentvägledningar, har problem som rör boendet varit vanligast. Av de totalt 102 000 klagomål* som kom in under 2007 svarade boendeproblemen för dryga 20 procent, varav nästan hälften rörde hantverkstjänster.

Problem vid köp och försäljning av bostad ingår också i denna kategori.Det näst vanligaste problemområdet är fordon och transporter med 17 procent, varav den största delen av klagomålen handlar om bilköp och bilreparationer.Därefter följer telefoni- och Internettjänster med 14 procent. Här rör det främst tjänster som fast telefoni, bredband och mobiltelefoni, men även köp samt reparation av telefon och utrustning.

På fjärde plats kommer hemelektronik med dryga 11 procent av klagomålen.Antalet klagomål är i princip oförändrat jämfört med föregående år och likaså placeringarna på klagotoppen.

*Totalsiffran över antalet klagomål är inget exakt mått på konsumenternas problem eftersom drygt 60 av landets 290 kommuner inte ingår i statistiken. Siffrorna från Konsument Göteborg ingår inte heller i år i sammanställningen eftersom deras kategorier inte sammanfaller med övriga kommuners.
Arkivfoto

Inga kommentarer: