Google

lördag 19 juli 2008

KO: Bornicon och Salming fällt för vinannons


Det är inte tillåtet att göra reklam för vin genom att använda en bild på löjromstoast. Det slår Stockholms tingsrätt fast. Domstolen går därmed på Konsumentombudsmannens linje och dömer ut ett vite på 200 000 kronor för vinimportören Bornicon & Salming AB.

Under 2004 förbjöd Konsumentombudsmannen Bornicon & Salming att använda bilder av annat än vin och de råvaror som vin tillverkas av i sin marknadsföring. Det vill säga det som alkohollagen tillåter. Bolaget godkände då KO:s förbud.
När bolaget under förra året gjorde reklam för vin med en annons som innehöll en bild på en löjromstoast valde KO att stämma bolaget inför Stockholms tingsrätt. I sin dom delar Stockholms tingsrätt KO:s uppfattning och slår fast att en löjromstoast inte är ett "tillåtande element" i en annons för vin. Tingsrätten dömer också ut det vite på 200 000 kronor som KO:s förbud var förenat med.
– Vi välkomnar domen och hoppas att branschen följer tingsrättens tydliga budskap. Samtidigt kommer vi självklart fortsätta att granska reklam för alkoholhaltiga drycker och agera om vi hittar nya överträdelser, säger Agneta Broberg, stf Konsumentombudsman.

Inga kommentarer: